Charlotte Mannheimer var målare, konstnär och mecenat och arbetade bland annat mycket aktivt för att sprida sin samtids konst till skolorna i Göteborg.
Hon var född i England, utbildad i Danmark, och bosatt i Sverige. Genom sitt giftermål med Otto Mannheimer, advokat och liberal politiker, kom hon till Göteborg 1893.
Otto och Charlotte Mannheimer var båda djupt engagerade i sin tids kultur, konst och liberala ideal och de arbetade för en ny syn på pedagogik. De var drivande i Göteborgs Samskolas tillkomst och utveckling. Makarnas hem var en kulturell och social samlingspunkt.
Charlotte Mannheimers egen konstnärliga produktion är liten och av god kvalitet. Den uppmärksammades redan under hennes livstid och senare genom ett par retrospektiva utställningar.
Kvinnlig konstnär, maka, mor är roller som alltid inneburit kompromisser och avkall på egna ambitioner. Det gick för Charlotte Mannheimer, som för många begåvade kvinnor. Livet ändrade under hand förutsättningarna för eget skapande.
Bättre än många i liknande situation förvaltade hon sitt livsintresse genom att bidra till konstnärligt skapande för andra. I dag är hon mest känd som konstnärernas vän och hjälpare. De konstnärer hon gynnade och uppmuntrade var inte alla etablerade och självklart accepterade i sin samtid. Hon var en av krafterna bakom ett galleri, hon påverkade inköpen till Konstmuseet i Göteborg och såg till att gåvor och donationer hamnade tillföll museet.
Mot bakgrund av det vi vet om Otto och Charlotte förefaller gåvan från deras vänner tillSilverbröllopet 1918 som mycket väl vald. Stiftelsen, som nu bär deras namn fick en summa att förvalta med ändamålet att ”befrämja reformer på skolundervisningens område, även som stödja verksamhet till befordran av kultur och konst samt därjämte att medels stipendier bidraga till personers utbildning eller fortkomst i yrke eller verksamhet”.
Tidigare kunde Charlotte Mannheimer själv och senare fonden genom inköp av konst stödja unga och nyetablerade, eller allmänt behövande, konstnärer. Denna konst har genom åren deponerats framför allt på skolor och sjukhus i Göteborg. Dagens skatteregler omöjliggör inköp och nya regelverk tillåter inte heller deposition av konst på samma informella villkor som förr.